Otwarcie konta bankowego w Holandii
Planujesz założyć konto bankowe w Holandii? Zobacz który z banków najlepiej spełnia Twoje potrzeby. Pamiętaj także, że większość banków pobiera opłaty za prowadzenie konta — miesięczne lub roczne.
Jak założyć konto bankowe?
Aby otworzyć konto bankowe w Holandii, umów się na wizytę online lub udaj się do najbliższego oddziału banku. Szczegółowe warunki otwarcia konta znajdziesz na dedykowanej stronie internetowej. Niektóre banki umożliwiają również otwarcie konta za pomocą aplikacji mobilnych. W bankach takich jak N26 i BUNQ potwierdzisz tożsamość zarówno paszportem jak i dowodem osobistym, natomiast ABN AMRO i ING akceptują wyłącznie paszport. Pamiętaj również, że bardzo istotna w tym procesie jest znajomość języka angielskiego.
Lista największych banków w Holandii:
• ABN AMRO
• ING
• Rabobank
• SNS
• ASN
• Triodos
• N26 (bankowość internetowa)
• BUNQ (bankowość internetowa)
Jakie dokumenty będą potrzebne?
Do otwarcia konta bankowego w Holandii będziesz potrzebować:
• Numer ubezpieczenia społecznego (BSN). Więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ.
• Ważny dokument tożsamości (w zależności od wymagań banku: paszport lub dowód osobisty, prawo jazdy może być niewystarczające).
• Niektóre banki mogą wymagać meldunku (np. umowy najmu).
• Holenderski numer telefonu.
• Niektóre banki mogą wymagać zgody pracodawcy.
Po złożeniu wszystkich dokumentów będziesz musiał poczekać na potwierdzenie otwarcia konta oraz na dostarczenie nowej karty debetowej.
Bankowość internetowa
Coraz więcej osób zarówno wśród Holendrów, jak i wśród emigrantów w Holandii, załatwia swoje sprawy finansowe online. Bankowość internetowa w Holandii jest wygodna, bezpieczna i umożliwia wykonywanie niemal wszystkich transakcji. Warto zauważyć, że niektóre banki w Holandii oferują usługi online tylko w języku niderlandzkim. Jednak po otwarciu konta zawsze możesz uzyskać instrukcje od przedstawiciela banku. Podczas weryfikacji konta możesz zostać poproszony o podanie adresu e-mail lub numer telefonu, na który otrzymasz wiadomość z kodem zapewniającym bezpieczny dostęp do bankowości online. Dodatkowo, jeśli posiadasz smartfon, możesz dokonywać różnych transakcji za pomocą aplikacji bankowej na telefonie.
Karty kredytowe w Holandii
Karty kredytowe nie są powszechnie stosowane w Holandii — głównie z powodu popularności systemu płatności online kartą debetową iDeal. Większość głównych banków w Holandii może jednak wydać Ci kartę kredytową, jeśli spełnisz minimalne dochody netto (ich wysokość ustala bank, a potwierdzić można je za pomocą umowy o pracę). W zależności od Twojego dochodu mogą być oferowane karty kredytowe z różnymi limitami.
Czym jest iDeal?
iDeal to metoda płatności online za pomocą karty debetowej zamiast karty kredytowej. Podczas płatności za zakupy używasz swojego adresu e-mail, identyfikatora i kodu PIN. Możemy porównać go do popularnego w naszym kraju BLIKa - z tą różnicą, że występuje on w formie kodu QR. Jest to najpopularniejsza forma płatności online w Holandii, akceptowana w większości sklepów, w transporcie, a nawet w urzędach.
Jaki jest mój numer IBAN?
IBAN to skrót od International Bank Account Number, czyli międzynarodowy numer rachunku bankowego. Jest to unikalny numer identyfikujący Twój rachunek bankowy we wszystkich instytucjach finansowych na całym świecie. Zaczyna się od liter NL i znajduje się na karcie debetowej.
Czym jest SEPA?
SEPA to skrót od Common Area of Euro Payments i jest umową zawartą przez Unię Europejską, która weszła w życie 1 lutego 2014 roku. Oznacza, że w Europie nie ma już różnicy między płatnościami krajowymi a transgranicznymi (w euro).
Jak widzisz, bankowość w Holandii oferuje wygodne i bezpieczne rozwiązania zarówno dla Holendrów, jak i osób spoza kraju. Dzięki rosnącej popularności usług online oraz innowacyjnym technologiom dostęp do bankowości staje się coraz bardziej przystępny i intuicyjny. Zrozumienie podstaw bankowości internetowej ułatwi Ci zarządzanie pieniędzmi w Holandii.
Zobacz też nasz film, dzięki któremu na chwilę będziesz mógł poczuć holenderską wiosnę 🌷